Ondernemerscafé Deurne Ook niet-ondernemers zijn welkom
Locatie De Brouwer aan de Markt in Deurne
Ondernemerscafé Deurne Het vaste trefpunt voor ondernemens

Sfeervolle afsluiting 2012

Ondernemerscafé: Kerst, hoe het heurt

Door Marcel Koolen

DEURNE – Het laatste Ondernemerscafé van 2012 stond dinsdagavond 18 december in Plein Vijf in het teken van het naderende kerstfeest. Ditmaal vijf gasten die allemaal iets te vertellen hadden over deze speciale periode in het jaar.  Leon Barents van restaurant In de Heerlijckheid, pastoor Paul Janssen, Bart Vedder van bakkerij Vedder, Will Groothuizen van Blossoms-Living en Rob van Rijssel van, Van Rijssel mode. Qua toeschouwers was het iets minder dan de voorgaande keren, maar toch bezochten zo’n 125 bezoekers de 104de aflevering van het Ondernemerscafé. En het mag dan crisistijd zijn, alle bezoekers kregen na afloop een attentie van de gasten.

 

Plein Vijf was helemaal in stijl; bij binnenkomst was er een fraai opgemaakte tafel met allerhande lekkers verzorgd door bakker Vedder. De tafel waar de gasten een voor een aan schoven bij presentatoren Twan van den Heuvel en Peter-Alexander Driessen was op sfeervolle wijze gedecoreerd door Will Groothuijzen. 

Na het nieuwsblok, waarin o.a. gemeld werd dat de gemeente Deurne in financieel opzicht heeft geplust en het vertrek van Favory uit Deurne was het tijd voor de gasten.

 

Als eerste verscheen Leon Bartens van In de Heerlijckheid aan tafel. Eerste en tweede kerstdag zit nostalgische herberge aan de Stationsstraat vol. Leon heeft in vergelijking met het vorig jaar voor een iets andere opzet gekozen en dat dit werkt blijkt wel uit de reserveringen voor deze twee dagen: alle 70 plaatsen zijn beide dagen twee maal bezet.  Volgens Leon wordt er tegenwoordig wat anders kerst gevierd dan voorheen. Veel mensen hebben zo op het eind van een economisch niet geweldig jaar zin om ook eens een keer iets extra’s te doen. Kerst is daar een geschikt moment voor. Door als bedrijf de nadruk meer te leggen op wijn en spijs – In de Heerlijckheid heeft haar wijnassortiment fors uitgebreid – weet men de klant nog beter te bedienen. En, de duurste wijnen lopen het hardste. Ook in deze tijd.

 

De tweede gast, pastoor Paul Janssen, kon een goede wijn (niet alleen miswijn) ook erg appreciëren. Ook voor de Deurnese parochies is Kerstmis een toptijd. Het pastorale team en de in totaal 750 vrijwilligers hebben het erg druk. Zeker in de voorbereidende sfeer is er veel werk te doen. Met Kerstmis zit de kerk wel vol. Zo is de avondmis in de Willibrorduskerk van 20.00 uur  goed voor 900 kerkgangers en de nachtmis van 22.00 uur lokt nog altijd 500 mensen naar de kerk. Toch loopt het kerkbezoek in het algemeen nog steeds terug – een trend die zich vanaf de jaren zestig van vorige eeuw heeft ingezet.  Daarom zal er over twee jaar een grote Deurnese parochie gevormd gaan worden, de periode van twee jaar is om te bekijken hoe dit het beste gedaan kan worden. Daarbij is de menselijke maat het belangrijkst en niet het domweg bezuinigen. Met name de vergrijzing van de kerkgangers en vrijwilligers is een zaak die op termijn voor problemen zal zorgen. Want de jeugd is niet zoveel met het geloof bezig. Volgens Janssen brengt Kerstmis een gevoel te weeg waarbij mensen wat makkelijker religieuze gevoelens toelaten.

 

Voor Bart Vedder is de kerstperiode ook de drukste van het jaar. Met acht filialen en een flinke investering in 2010 in de bakkerij kun je best spreken van een bedrijf dat behoorlijk groot is. Bij Vedder werken negen mensen in de broodbakkerij en op de banketafdeling zijn er zeven werkzaam, daarbij komt dan ook nog het winkelpersoneel. Ondanks dit blijft het ambacht voorop staan. De belangrijkste troef van de bakkers is dat ze een vers product produceren. Wat dat betreft blijkt Deurne een prima plaats, want anders dan de landelijke cijfers uitwijzen doen de Deurnese bakkers het goed en niet alleen met Kerstmis. Hoewel er natuurlijk nieuwe producten geïntroduceerd worden blijken de mensen toch vrij conservatief wat betreft de feestdagen: de kerststol is nog steeds favoriet.

 

Will Groothuizen van Blossoms-Living is met haar winkel in 2008 begonnen in het nieuwe winkelcentrum De Wolfsberg. De eerste twee jaar ging het crescendo, maar de laatste jaren is in haar branche te merken dat de mensen andere keuzes maken. Blossoms-Living richt zich op het wat luxueuzere segment, toch wordt ook gekeken naar een beter aansluiting op het Deurnese publiek. Voor Will ligt er een grote uitdaging en ze ziet ook liever dat er meer boetiekjes komen, winkeltjes, speciaalzaken zouden komen. Niet eenvoudig, maar het zou het gebied meer aantrekkingskracht geven.


De voorbereidingen op Kerstmis beginnen al vroeg in het jaar. Na een aantal jaren naar de beurs geweest te zijn in Frankfurt, is het de bedoeling  om komend jaar naar de beurs in Parijs af te reizen om inspiratie op te doen.

 

De laatste gast Rob van Rijssel is teruggegaan naar de basis. De filialen van Van Rijssel mode in Gemert en Asten zijn opgeheven. Het is een keuze die gemaakt moest worden. Er wordt steeds beter gekeken en geluisterd naar de cijfers. Dat geldt ook voor de inkoop; marges zijn belangrijk. Er is door de keuze voor drie filialen in Deurne ook wat meer rust gekomen. Ook belangrijk. De maand december is voor zijn bedrijf niet echt een topper die toe te schrijven is aan Kerstmis. De opruiming start in december en dat zorgt voor aanloop. Nieuwe kleren voor kerst is iets van het verleden. Voor kledingzaken zijn vooral de maanden maart, april, september en oktober belangrijk.

 

De vijf stellingen, of keuzes, die alle gasten voorgelegd kregen waren: cash of pin, Sinterklaas of Kerstmis,  klein of groot (bedrijf), kerk of kroeg en rood of zwart. De pastoor koos als enige voor de kerk, Bart Vedder voor groot en Will Groothuizen was de enige die koos voor pinnen boven cash. Rob en Bart kozen voor zwart en de overigen voor rood. Opmerkelijk was vooral dat cash nog steeds een grote voorkeur genoot, ondanks het feit dat in alle bedrijven, met uitzondering van de kerk, de meeste betalingen per pin verlopen.

 

Ter afsluiting werd de gasten gevraagd een positieve wens uit te spreken en het was niet vreemd dat eenvoudige, maar zo belangrijke waarden als liefde, geluk en het geloof in betere tijden de boventoon voerden. En, hoe kan het ook anders in een ondernemend gezelschap: we gaan ervoor!

 

Het volgende Ondernemerscafé is op dinsdag 15 januari. Via deze website en de overige media wordt u geïnformeerd over het thema en de gasten.

publicatiedatum: 19-12-2012