Ondernemerscafé Deurne Ook niet-ondernemers zijn welkom
Locatie De Brouwer aan de Markt in Deurne
Tijd Inloop 20.30u, aanvang stipt om 21.00u
Ondernemerscafé Deurne Het vaste trefpunt voor ondernemens

20190416 Ondernemerscafé: kopen of verkopen

Dinsdag 16 april stond het Ondernemerscafé Deurne – aflevering 168 - in De Brouwer in het teken van het thema: bedrijfsoverdracht, kopen of verkopen? . Presentatoren Jan van den Heuvel en Niels Crooijmans waren de gastheren deze avond. Dennis van der Meijden verzorgde het nieuwsblok –Frans Franssen tekende voor het praatje aan de bar.

 

Gasten waren Jacques Jetten, bedrijfsmakelaar bij Aeternus in Venlo en Eindhoven en Bart Vedder van bakkerij Vedder in Deurne. Jacques weet wat de valkuilen zijn en welke factoren van belang zijn voor de waardebepaling van een bedrijf. Bart heeft onlangs een bedrijf overgenomen en vertelt wat daar zo allemaal bij is komen kijken. Beide heren stelden zich middels een filmpje voor aan het publiek.

 

In het nieuwsblok was aandacht voor de 1 aprilgrap van SV Deurne, het hippisch centrum dat weer te koop staat de nieuwe bestuursleden van Ondernemend Deurne.

 

Daarna was het aan de gasten.

Vedder bezit 14 eigen winkels, drie productielocaties, belevert drie supermarkten en heeft 120 man personeel in dienst. Het bedrijf opereert in een straal van 25 kilometer. De laatste overname was op 1 maart dit jaar, een bedrijf in Ysselsteyn. De vader en moeder van Bart begonnen het bedrijf in 1967 aan de Kerkstraat in Deurne. Inmiddels zijn Bart en zijn broer Evert de eigenaars van het bedrijf. Vanaf z’n 16de is Bart in het bedrijf werkzaam; de eerste 13 jaar in de nacht, maar daarna op kantoor. Broer Evert stapte rond die tijd in en is op de werkvloer te vinden. Vedder moet een bepaalde schaalgrootte hebben om rendabel te zijn, hetgeen betekent dat Bart alert is op partijen die overgenomen kunnen worden.

 

Jacques Jetten is op 1 januari 2006 zijn bedrijf Aeternus begonnen, nadat hij eerst werkzaam voor banken en een metaalbedrijf. Hij volgde een opleiding, maar gaf wel aan dat vooral de praktijk de beste leerschool is. Aeternus is in alle branches actief en bedient dus een breed spectrum. Het is daarbij wel van belang dat je de bedrijven waarmee je werkt leert kennen en je goed informeert. Volgens Jacques is dat de kracht van zijn bedrijf. Een overname is voor de partijen een emotionele rollercoaster, waarbij het zaak is om goed de hoofd- van de bijzaken te scheiden. Een bedrijf verkoop je vaak maar een keer, daarom is het belangrijk hoe je dit traject begeleidt.

Nogal wat ondernemers wachten te lang met de verkoop van hun bedrijf.

In het intermezzo werd een bezoek gebracht aan het bedrijf van Hans Weijers, Sleeve Technology. Dit bedrijf maakt machines voor de verpakkingsindustrie.

 

Volgens Bart Vedder zijn de meeste overnames geen successtory’s, in de zin dat de over te nemen bedrijven niet goed draaien. Regelmatig zit hij dan ook met de belastingdienst aan tafel om een deal te sluiten. Een bedrijf als Vedder kan het zich niet permitteren om de belastingdienst om de tuin te leiden, daarom staat, onder andere, elke winkel op zich.

 

Jacques stelt dat als de resultaten van een bedrijf goed zijn ook gekeken moet worden hoe goed het bedrijf draait. Daarnaast zijn er bedrijven die voor alle investeerders interessant zijn, maar ook die voor slechts een beperkt aantal van hen interessant zijn. Hij heeft ook zijn bedenkingen bij wat goodwill wordt genoemd; volgens hem zegt dit niets. Stabiele bedrijven met groeipotentie zij sowieso interessant. Het aantal personeelsleden maakt niet echt wat uit, hoewel dit wel afhankelijk is van de branche.

 

De eerste overname die Bart deed – in Gemert - stond hij er alleen voor, maar inmiddels heeft hij een goed team dat hem prima ontlast. De laatste overname moest zelfs binnen een dag geregeld zijn. Hij had gerekend op een maand, maar dat bleek ijdele hoop. Het bedrijf in Ysselsteyn was al drie jaar aan het kwakkelen en 1/3 van het personeel was ziek. Nu is de uitdaging dat de cultuur van dit bedrijf en zijn personeelsleden op de Brabantse stand komen te staan.

 

Cultuurverschillen spelen inderdaad een rol aldus Jacques. Maar ook emoties. Zijn bedrijf prikt daar doorheen, want zoals hij zei: “Ik zit er niet om mee te huilen met de verkoper, maar ik kijk realistisch en objectief naar de zaak.”

 

Even voor negen uur, het Ondernemerscafé begon vanwege het Champions leagueduel tussen Juventus en AJAX een uur eerder, was het tijd voor het praatje aan de bar. Frans Franssen legde Ad van Dinter het vuur na aan de schenen, maar deze gaf geen krimp. Ad verkocht zijn bedrijf zes jaar geleden en heeft sindsdien vakantie, maar dit wil niet zeggen dat hij stilzit.

Gouden tip voor een overname?

Vedder: “Neem er de tijd voor, zes tot twaalf maanden was in mijn geval (overname van het bedrijf van zijn vader) te weinig. Het heeft wel wat langer geduurd, maar wij hebben gelukkig alle ruimte gekregen.”
Jetten: “Is er sprake van een familierelatie, dan kan dit een complicerende factor zijn. Familie is een speciaal iets en het wil de zaak wel eens vertroebelen.”

 

De slotvraag was voor Bart: wat doe je als op een dag iemand bij jou op de stoep staat en vraagt of je het bedrijf wil verkopen? “Verkopen! Als de prijs goed is. Wij zijn niet getrouwd met het bedrijf. Voor mijn vader zou dit anders zijn, maar Evert en ik staan daar toch anders in.”

 

En daarmee was Ondernemerscafé Deurne, editie 168, klaar en kon er overgeschakeld worden naar Turijn. Volgende keer – dinsdag 21 mei - is het thema: internetverkoop en winkeliers.

 

Met dank aan Marcel Koolen voor de tekst en Roos Knijnenburg voor de foto’s

publicatiedatum: 16-04-2019